Culorile primare sunt roşu, galben şi albastru. Prin combinarea lor în diferite proporţii şi cu ajutorul nonculorilor, se obţin toate culorile din natură.
Culorile secundare sunt oranj, verde, violet.
ROŞU + GALBEN = ORANJ (portocaliu)
GALBEN + ALBASTRU = VERDE
ALBASTRU + ROŞU = VIOLET
Culorile terţiare, create prin combinarea unei culori primare şi a unei culori secundare alăturate:
ROŞU + ORANJ = ORANJ-ROŞCAT
ROŞU + VIOLET = VIOLET-ROŞCAT
ALBASTRU + VIOLET = VIOLET-ALBĂSTRUI (indigo)
ALBASTRU + VERDE = VERDE-ALBĂSTRUI (turcoaz)
GALBEN + VERDE = VERDE-GĂLBUI
GALBEN + ORANJ = ORANJ-GĂLBUI (auriu)
Culorile primare + culorile secundare + culorile terţiare = Cercul cromatic
Culorile acromatice sunt ALBUL şi NEGRUL. Ele nu se pot găsi în natură în formă pură.
GRIUL se obţine prin combinarea albului cu negrul în proporţii diferite. Toate nuanţele de la alb la negru se numesc gri.
Culorile monocromatice reprezinta toate nuanţele unei culori.
Dacă adăugăm alb sau negru într-o culoare pură, obţinem nuanţe deschise sau închise ale aceleiaşi culori:
- Culoare + Alb = Tentă (tint)
Exemplu: Roşu + (Alb) = Roz
- Culoare + Negru = Umbră (shade)
Exemplu: Oranj + Negru = Ruginiu
- Culoare + Gri = Ton (tone)
Exemplu: Violet + Gri = Lila
Acestea sunt detalii tehnice, iar în română la toate le zicem nuanţe.
Culorile se pot împărţi în 2 grupuri mari: culori calde şi culori reci. Această percepţie a lor vine din experienţa umană, pentru că atunci cînd privim o culoare această ne insuflă o senzaţie de cald sau de rece.
Culori calde: de la Galben la Violet-roşcat, pe roata culorilor.
Culori reci: de la Verde-Gălbui la Violet.
Culorile analoage sunt culori adiacente pe cercul culorilor, ele se combină în variantă optimă cîte 3, maxim 4, la rand.
Avem ca exemplu Galben, Verde-Gălbui şi Verde.
Culorile complementare se află situate diametral opus pe cercul cromatic. Combinaţiile de culori complementare formează cele mai reuşite combinaţii, culorile sunt reciproc evidenţiate, creand un contrast puternic. Totuşi, în compoziţiile grafice se recomandă folosirea lor ponderată din cauza contrastului atat de evidenţiat, sau alegerea unei culori de bază, cu o prezenţă mai mare, şi a unei complementare, care să o scoată în evidenţă foarte bine. O combinaţie complementară se poate echilibra şi cu ajutorul culorilor acromatice (alb, negru) sau nuanţelor neutre de bej, crem, maro.
Exemplu: Oranj şi Albastru.
Mai putem combina culorile folosind schema complementarelor cu disjuncţie (de rupere) sau split complementary. De data aceasta, se alege o culoare şi 2 culori din ambele părţi ale culorii complementare. Schematic, aceste combinaţii se formează schiţand un triunghi isoscel (cu 2 laturi egale) înauntrul cercului cromatic. Culorile aflate la varfurile triunghiului vor fi culorile complementare cu disjuncţie. Această opţiune permite o armonie cromatică mai puţin stringentă decît schema complementară.
Exemplu: Galben, Violet-Albăstrui şi Verde-Albăstrui.
De asemenea, se pot forma combinaţii prin alegerea unei armonii analoage (de 3 culori spre exemplu) si armoniei analoage complementare primei (diametral opuse).
În interiorul cercului culorilor putem schiţa mai multe forme geometrice, pentru a crea combinaţii cromatice reuşite din 3 sau 4 culori. Unul dintre acestea este un triunghi echilateral (cu toate laturile egale). Culorile din varfurile acestui triunghi vor forma o schemă triadică. În acest caz putem obţine un echilibru cromatic mai domolit decat în cazul culorilor puternic contrastante din schemele complementare.
Exemplu: Galben, Roşu, Albastru.
Se recomandă ca proporţiile culorilor din schema triadică să fie în felul următor: 80% – 15% – 5%. Cel mai mic procent îl ocupă culoarea cea mai intensă, celelalte două – cu prezenţă mai mare, dar cu nivel de saturaţie mai mică. Unele surse spun că nuanţele dintr-o schemă triadică ar trebui să aibă toate aceeaşi valoare tonală, adică să fie toate sau întunecate, sau deschise, sau aprinse, sau pale, etc.
Un pătrat sau un dreptunghi din interiorul cercului culorilor ne pot ajuta să formăm schemele tetradice. Combinaţiile de 4 culori dispersate pe întreg cerc cromatic pot prezenta dificultăţi destul de mari în ceea ce priveşte folosirea proporţiilor reuşite, intensităţii, luminozătăţii. Dreptunghiul pare a forma culori legate de un anotimp, ce pot fi folosite pentru a reda senzaţiile specifice sezoniere. Schema cromatică formată de un pătrat poartă, de asemenea, denumirea de schema complementarelor duble, deoarece combină 2 perechi de culori complementare.
Exemplu pătrat: Oranj-Gălbui, Verde, Violet-Albăstrui, Roşu.
Exemplu dreptunghi: Oranj, Verde, Albastru, Roşu.
Ca regulă generală, specialiştii grafici ne recomandă să folosim o culoare dominantă în proporţie de 60% (din compoziţia noastră cromatică), 30% – culoarea complementară şi 10% – o culoare complementară adiţională. Nonculorile alb şi negru se pot adăuga la orice combinaţii cromatice, în proporţii diverse. De asemenea, să nu uităm de nuanţele neutre de bej, crem, maro, care cu siguranţă nu vor intra în conflict cu armonia coloristică creată de noi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu